Vacanță cu mașina în Croația
Ne-am tot gândit și razgândit de o sută de ori dacă să plecăm cu mașina în Croația. Am calculat, am planificat, am răscalculat și răsplanificat și într-un final ne-am decis. Mergem cu mașina din dotare!
Numai că până la urmă a fost din dotarea altora, pentru că fix cu câteva zile înainte s-o luăm din loc, mașina n-a mai pornit. Și culmea, era proaspăt scoasă din service și pregătită de plecare! Mno…ghinion!
Însă ghinionul a fost cu final fericit, pentru că am avut aproape oameni care să ne ajute, să aibă încredere în noi și la nevoie să ne împrumute chiar mașina lor. Așa că, mulțumim sponsorilor (mama și tata lu’ Corina)!
Și uite că până la urmă am plecat cu mașina în Croația. Am avut libertate de mișcare și posibilitatea de a face un circuit în care să ajungem prin mai multe locuri din Serbia, Croația și Muntenegru. Însă a fost și puțin obositor.
Timp de 12 zile ne-am plimbat din loc în loc și am avut cazări de câte o noapte sau două, în 7 locații. Dar ne-a plăcut și cred că mai mergem și altădată.
Traseu și taxe pentru autostrăzi
Ca să ajungem în Croația, am ales ruta prin Serbia, unde ne-am și oprit o noapte. Am trecut granița pe la Porțile de Fier și am făcut un popas în Belgrad.
Am fragmentat traseul pentru că am avut un singur șofer și ni s-a părut obositor și inutil să-l facem dintr-o bucată. A doua zi am plecat spre Croația, în direcția Plitvice.
Traseul complet a fost așa: București – Belgrad – Plitvice (Croația) – Split – Brela – Dubrovnik – Perast (Muntenegru) – Kotor.
Din Kotor (Muntenegru) ne-am întors în țară prin: Bosnia și Herțegovina – Serbia (unde am rămas o noapte) – Bulgaria – România (intrarea pe la Calafat).
Am mers pe drumuri naționale și pe autostrăzi, unde am plătit în funcție de câți km am parcurs. Sistemul de plată este următorul: la fiecare punct de intrare pe autostradă găsești bariere de unde iei un tichet, apoi la ieșire, plătești. Plata se face cash, în monedă locală, în euro, sau cu cardul. Noi am plătit numai cu cardul.
În total, pe toată perioada vacanței, la dus și la întors, am plătit autostrada de 6 ori:
În Serbia: 3 euro până în Belgrad, apoi încă 2 euro până la granița cu Croația.
În Croația: 19 euro până în Zagreb, 3 euro până la Plitvice și încă 12 euro pe drumul spre Split.
La întoarcere în țară, în Serbia am mai plătit o dată 1,5 euro pentru 45 de km de autostradă.
Cumulat – 40,5 euro pentru taxele de aurostradă, plus 27 de lei pentru trecerea podului Vidin – Calafat.
În Croația drumurile au fost bune, însă în Serbia erau peticite și în perioada în care am fost noi, se lucra la autostradă. Pe unele porțiuni am fost deviați pe sensul opus de mers și am circulat pe o singură bandă.
Cât ne-a costat benzina
Benzinăriile din zona balcanică arată sărăcăcios și-ți crează impresia că te întorci în timp cu vreo câțiva zeci de ani. Ți-e și teamă că dacă umpli rezervorul cu ce-or vinde ei acolo, rămâi cu mașina în drum.
Eh, glumesc! Nu toate sunt așa, doar unele. Noi am alimentat numai la benzinăriile mari, acolo unde am recunoscut anumite branduri.
În Serbia am găsit benzinării MOL, Lukoil și OMV, iar în Croația și Muntenegru am alimentat de la EKO și INA.
În general benzinăriile au wi-fi gratuit de care e bine să profiți, mai ales în Serbia sau Muntenegru, unde nu poți utiliza datele în regim de roaming.
Pentru cei aproape 2700 de km pe care i-am parcurs dus-întors cu mașina în Croația și Muntenegru, benzina ne-a costat aproximativ 350 de euro.
Dacă vrei să vezi cam cât te-ar costa pe tine să mergi cu mașina până în Croația, poți face o simulare pe siteul acesta.
Ce trebuie să știi despre parcări dacă pleci cu mașina în Croația
La capitotul parcări, Croația are o reputație deja formată. Parcările sunt scumpe și rare, mai ales în sezon, așa că recomandarea mea este să-ți iei cazare cu parcare.
Dar chiar și așa, tot vei avea parte de mici surprize. E știut că drumurile pe coastă sunt înguste și în pantă, așa că și locurile de parcare sunt la fel. Dar nu-ți fă griji. Proprietarii de la cazări sunt obișnuiți cu neîndemânarea turiștilor în astfel de situații și de cele mai multe ori se oferă să ajute.
Am avut și noi două locații cu astfel de locuri de parcare, înguste și în pantă abruptă și de fiecare dată cei de la cazare ne-au ajutat. Au făcut ei din două mișcări, ce-am fi făcut noi din nouă.
În orașe parcările sunt destul de scumpe. În Dubrovnik, parcarea costă între 10 și 40 kuna pe oră, (cam 1,5 euro – 5.5 euro/oră) în funcție de cât de aproape ești de centrul vechi.
În schimb, în Muntenegru găsești prețuri decente. În Kotor, de exemplu parcarea costă 80 de cenți /oră sau 10 euro/zi. Așa parcă mai merge.
De ce acte ai nevoie dacă pleci cu mașina în Croația
Pentru tine, buletinul și permisul auto. Pentru mașină: talon și asigurare.
În Muntenegru și în Bosnia și Herțegovina ne-au cerut la graniță și cartea verde, atașată asigurării.
De vignetă nu ai nevoie în nici una din țările astea. Însă dacă la întoarcerea spre casă treci prin Bulgaria, acolo va trebui să-ți cumperi.
Atât mai spun, că în Croația și Muntenegru șoselele șerpuiesc ba pe lângă mare, ba prin munti, trecând prin canioane și tunele săpate în stâncă. Peisajele sunt super spectaculoase, așa că ține camera aproape.
Aș fi ținut-o și eu dacă nu mi s-ar fi stricat chiar la începutul vacanței. Însă m-am consolat cu camera telefonului, de care, jur că n-am avut grijă mai mare în viața mea.
Asta e! Se mai întâmplă și evenimente pe care nu le poți controla. Totul e să treci peste și să te bucuri de fiecare moment al vacanței, fie ea cu sau fără cameră.
Până la următoartea postare, te aștept și pe facebook sau instagram. Vino să descoperim împreună lumea!
CITEȘTE ȘI:
6 locuri de vizitat în Croația
Dubrovnik, cel mai frumos oraș de pe coasta dalmată
Perast, Muntenegru -minunea de sat de lângă Kotor
Peripeții din vacanța în Croația
No Comments